EXHIBITIONS / ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The Last Grand Tour / Σύγχρονοι Περιηγητές στην Ελλάδα @ Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης / Museum of Cycladic Art

Αυτό το μικρό κομμάτι γης που γέννησε πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά που θεωρούνται δεδομένα σε διάσπαρτα σημεία του κόσμου, αποτελούσε ανέκαθεν πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης. Τροφοδότησε τη φαντασία, τον ενθουσιασμό και τη δημιουργικότητα χιλιάδων καλλιτεχνών ανά την υφήλιο. Η Ελλάδα όταν δεν πληγώνει παράγει ιδιοφυή τέχνη.

Το “Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης” παρουσιάζει την έκθεση “The last grand tour | Σύγχρονοι περιηγητές στην Ελλάδα” που συναντά πολλά κοινά γνωρίσματα της “Πολυγλωσσίας” που φιλοξενείται αυτό το διάστημα στο ” Ίδρυμα Γραμμάτων και Τεχνών”. Έργα διεθνώς καταξιωμένων καλλιτεχνών που έζησαν και δημιούργησαν στην χώρα μας τον 20ο αιώνα. Έργα που εμπνεύστηκαν από το βαθύ μπλε της θάλασσας, το λευκό των μαρμάρων, την πολυχρωμία της ελληνικής φύσης αλλά και το διαφορετικό που γεννιόταν για πρώτη φορά την περίοδο εκείνη. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να παρατηρείς τον τόπο σου μέσα από τα μάτια των ξένων. Ανθρώπων που η φύση τους καθόρισε ανήσυχους και η μοίρα τους έφερε σε μια χώρα που αναγεννιόταν στο πιο παραγωγικό αιώνα της σύγχρονης ιστορίας της, Η έκθεση που επιμελήθηκε η Jessica Morgan όμως δεν παρουσιάζει την ποικιλομορφία της περιόδου αυτής. Τα έργα των καλλιτεχνών δεν “επικοινωνούν” μεταξύ τους ενώ η συνολική εικόνα αδικεί τις όποιες καλές προθέσεις. Όταν κεντρική θέση στην έκθεση κατέχει η ανέμπνευστη και κακόγουστη σειρά γλυπτών του Daniel Spoerri μαζί με τα αδιάφορα αποσπάσματα του βιβλίου του “Μυθολογία και κεφτέδες” και ακολουθούν τα ιδιοφυή έργα “MOMAS” και “Metro-Net” του εξαιρετικού Martin Kippenberger, η λογική που υπερίσχυσε ήταν μάλλον του να γεμίσει ο χώρος. Μεμονωμένα τα έργα των Barbara Hepworth, Leonard Cohen και Γιάννη Κουνέλη δεν αντιστρέφουν την γενική εικόνα. Γ.Ε. 2,5/5


The Museum of Cycladic Art in Athens is showcasing “The Last Grand Tour” (curated by Jessica Morgan), a group exhibition consisting of a number of Greek (J. Kounellis, L. Samaras, I. Xenakis, etc.) and non-Greek artists (L. Cohen, J. Craxton, Cy Twombly , etc.), who found their inspiration, worked and – in some cases – lived in Greece during the 20th century.

Greece’s geography and topography, scenery, ancient spirit, mythology, traditions and civilisation were some of the key elements that the participating artists received their inspirations from. Spread over numerous rooms, the visitor explores and travels through their creations; these include paintings, sculptures, visual and sound media.
Amongst the various exhibits we distinguish the bronze abstract sculpture of Barbara Hepworth (Torso III) that welcomes the visitors and the impressive works of Lynda Benglis, clear reminders of ancient Greek sculpture parallels. Daniel Spoerri “Magie à la noix” (1966-67) is a controversial collection of processed and raw material gathered during the artist’s stay on Symi island. However, the highlight of the exhibition is the work of German artist Martin Kippenberger titled “Metro Net”, an imaginary concept of a global underground network system linking Syros island (where he built the first subway entrance in 1993) with various locations around the world such as Dawson City in Canada and Münster in Germany along with New York and Alaska and some other (unrealised) locations. The artist planned to have subway entrances, exits and ventilation shafts installed in locations around the world. This witty, humorous and innovative concept of globalisation and futuristic utopia is presented with a series of entrance models, plans, posters and paintings; perhaps “Metro Net” is one of the few works that stands out from the crowd and makes the whole exhibition worth the experience.
Taking into consideration the theme of the exhibition and the amount of work produced related to this context, those in the know might feel that the number of artworks on show is limited and restricted. Undoubtedly, “The Last Grand Tour” is a tribute to the impact that ancient Greek art and civilisation had on some 20th century influential artists. These Individuals got inspired and decided to produce artworks that consequently put Greece into a wider spectrum of the modern art playground. Nevertheless, we observe how the once keen interest on Greek culture and the desire to experience and study, live and work in Greece has gradually deteriorated; this is a noticeable result of globalisation and the emerging need in the arts world to explore, potentially, more unique social and cultural environments. K.P. 3/5