EXHIBITIONS / ΕΚΘΕΣΕΙΣ
The newspaper show @ The Breeder
3

Είναι γνωστό πως η εφημερίδα, με την κλασική τυπωμένη σε χαρτί έννοια του όρου, έχει χάσει τους πιστούς της αναγνώστες με το πέρασμα του χρόνου. Έκρηξη της διαδικτυακής ενημέρωσης, τηλεόραση, ραδιόφωνο. Το «The newspaper show» συγκεντρώνει μερικούς από τους πιο δημοφιλείς έλληνες –κυρίως– καλλιτέχνες, όχι απαραίτητα στις καλύτερες στιγμές τους, και προσπαθεί να συμβάλει στη διαιώνιση ενός μέσου που μπορεί να χάνει τη δημοτικότητα του, όχι όμως και τη γοητεία του.

Όσα χρόνια και αν περάσουν, όσες αλλαγές και αν φέρει η τεχνολογία, η εφημερίδα είναι βέβαιο πως δεν θα χάσει ποτέ την αίγλη και τον αριστοκρατικό της αέρα που η μυρωδιά, η αίσθηση του χαρτιού και η γοητεία του σύντομου αλλά περιεκτικού κειμένου προσφέρουν. Δημοφιλές υλικό στα χέρια των καλλιτεχνών ανά τον κόσμο από τα μέσα του 20ου αιώνα, γίνεται άλλοτε ο καμβάς και άλλοτε η θεματική βάση για τους καλλιτέχνες της έκθεσης που φιλοξενεί η «The breeder». Το συνολικό έργο του Σωκράτη Σωκράτους είναι αυτό που ξεχωρίζει και δίνει ταυτότητα στην έκθεση. Μια σειρά από Κυπριακές σελίδες εφημερίδων που κυκλοφόρησαν μεταξύ 1960-1974 καλύπτουν το μεγαλύτερο εύρος του χώρου ενώ το οπισθόφυλλο του περιοδικού Lifo αλλά και η εικαστική παρέμβαση στο πρωτοσέλιδο της Κυπριακής εφημερίδας «Ο Φιλελεύθερος», που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση, συμπληρώνουν την εικαστική του πρόταση. Και αν εξαιρέσουμε τα έργα των Tao Xue και Gabriel Vormstein που χρησιμοποιούν την εφημερίδα ως μόνιμο μοτίβο των έργων τους, παρουσιάζοντας ένα γλυπτό από εφημερίδες και έναν πίνακα με καμβά από εφημερίδες αντίστοιχα, το υπόλοιπο αποτέλεσμα περισσότερο αδικεί παρά αναδεικνύει το αδιαμφισβήτητο ταλέντο των καλλιτεχνών που συμμετέχουν. Απόλυτα προφανής, κραυγαλέα στερεοτυπική ακόμη και πρόχειρη σε ορισμένες περιπτώσεις είναι η αίσθηση που δημιουργούν τα έργων των Αλέξανδρου Βασμουλάκη, b., Πάρι Κούτσικου, Μαργαρίτας Μυρογιάννη και Κωνσταντίνου Κακανιά που έχουν δημιουργήσει με μεγαλύτερη έμπνευση στο παρελθόν. H έκθεση μεμονωμένα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, σε καμία όμως περίπτωση ως σύνολο δεν εκφράζει σαφές σχόλιο και μια δεύτερη οπτική ματιά και ανάγνωση, από αυτές που οι καλοσχεδιασμένες και καλογραμμένες εφημερίδες προσφέρουν.
| Γιώργος Ευφραιμίδης