THEATRE / ΘΕΑΤΡΟ
Faces @ Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
4.5

O Κασσαβέτης και το κινηματογραφικό του έργο είναι γνωστό για τον έντονο ψυχογραφικό του χαρακτήρα. Στις φιλμικές “φωτογραφίες” του της (κοινής για όλους τελικά) ανθρώπινης κατάστασης, αναπαρέστησε στην κινηματογραφική οθόνη με μοναδική δύναμη και ειλικρίνεια τον κυκλώνα της ανθρώπινης ψυχής, την αποξένωση, την αλλοτρίωση, την ασυνεννοησία, τις εμμονές και την απόγνωση που νιώθει το άτομο στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες.

Αυτό το νοηματικό νήμα κράτησαν στα χέρια τους ο επιμελήτης Πάολο Κολόμπο και η οργανώτρια της έκθεσης Μαριλέννα Καρά εμπνεόμενοι απ΄τα κασσαβετικά Πρόσωπα στήνοντας την έκθεση Faces στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, και το ξετύλιξαν ομολογουμένως με την ανάλογη ψυχολογική και συναισθηματική εξυπνάδα μεταγγίζοντας στην έκθεση επιτυχημένα κατά την γνώμη μου τις κασσαβετικές αντανακλάσεις.

Φωτογραφία της Σίντυ Σέρμαν ως κλόουν, το φιλμ του Λουκά Σαμαρά Self, οι φωτογραφίες του Μιροσλάβ Τίχι με την έντονη σεξουαλικοτήτα τους, οι πήλινες κούκλες του Μπάρλετ, το μπεκετικό Not I, οι μάσκες του Λορέντσο Τενκίνι, τα υποδόρια στιλς της Ροζμαρί Τρεκέλ, οι Άθλιοι του Τόμας Σούτε, τα κεραμικά του Διονύση Καβαλλιεράτου, τα προσωπεία του Παπαηλιάκη και η ίδια βέβαια η εμβληματική ταινία του Κασσαβέτη η οποία υπήρξε το αρχικό κύτταρο αυτής της έκθεσης, συνθέτουν ένα ψηφιδωτό απόλυτης καθήλωσης και μοναδικής δυναμικής.

Αν η ταινία του Κασσαβέτη κατάφερε να ιχνηλατήσει το ψυχικό ναρκοπέδιο και να παραμένει αρυτίδωτη όλα αυτά τα χρόνια έχει να κάνει με την λογική που διέπνεε τον ελληνοαμερικανό σκηνοθέτη. Η ψυχή ως φοβερή αντανάκλαση και οι δαιμονές της ως έργα τέχνης. Εκμαγεία που αποτυπώνουν την εσωτερική αφήγηση της ανθρώπινης μοίρας, την σισύφεια μοίρα της και τις αλλεπάληλες διακυμάνσεις της. Αυτός είναι και ο τρόπος που η έκθεση επιχειρεί να ανιχνεύσει τις θεματικές της.

Τα κασσαβέτεια πρόσωπα ήταν η αφορμή. To ανθρώπινο πρόσωπο παραμένει ο παντοτινός καθρέφτης της τέχνης. Και της ψυχής.

Guest editor | Πάνος Μιχαήλ