EXHIBITIONS / ΕΚΘΕΣΕΙΣ
Steve Gianakos / Στήβ Γιανάκος @ Alpha Delta Gallery
2

Διθύραμβοι και εγκωμιαστικά σχόλια έχουν υπάρξει πολλά και από διεθνή στόματα για το ταλέντο και την τέχνη του Στήβ Γιανάκου. Ο Roy Lichtenstein πρωτεργάτης της pop art θαύμαζε τα έργα του ενώ ο Robert Rosenblum ένας από τους πιο σημαντικούς ιστορικούς της σύγχρονης τέχνης εξήρε την διαχρονική του παρεμβατικότητα. Έχοντας ως δεδομένο όλους τους παραπάνω λόγους, το συνολικό αποτέλεσμα των έργων που δημιουργήθηκε για την νέα έκθεση του καλλιτέχνη στην γκαλερί AlphaΔέλτα μπορεί να θεωρηθεί απλά απογοητευτικό.

Ο 74χρονος Γιανάκος ξεκίνησε να εκθέτει στα μέσα της δεκαετίας του ‘60 πάνω στη γέννηση και την ανάπτυξη της pop art. Μια τόσο εμβληματική φιγούρα της σύγχρονης τέχνης λοιπόν, δεν έχει τίποτα να κερδίσει και δυστυχώς τίποτα να προσφέρει επιπλέον, με τα επτά συνολικά έργα που δημιούργησε για την νέα του έκθεση στην Αθήνα. Ένα αναμάσημα pop κουλτούρας σαν από ξεχασμένο περιοδικό δεκαετίας που μεταφέρει ένα σχόλιο εντελώς εξασθενημένο. Είναι εμφανής η επιδίωξη του να καυτηριάσει πρότυπα, κοινωνικές καταστάσεις και στερεότυπα της ίδιας της τέχνης. Η ματαιοδοξία της ομορφιάς, το ερωτικό παιχνίδι, το σεξ και τα ναρκωτικά κατέχουν κυρίαρχο ρόλο. Μοιάζουν όμως όλα τόσο προφανή και χιλιοειπωμένα, που σε συνδυασμό με τα φορτωμένα από λεπτομέρειες κάδρα, δημιουργούν την ανάγκη για τον Γιανάκο του παρελθόντος. Τον διαυγή, τον διαπεραστικό, τον αληθινά πρωτοποριακό. Αυτή η πλευρά του, σαν κάτι που γνώριζαν οι υπεύθυνοι της έκθεσης, βρίσκεται ξεχωριστά στον δεύτερο όροφο της γκαλερί. Εκεί φιλοξενούνται μερικά σπουδαία έργα, από διάφορες περιόδους της καλλιτεχνικής πορείας του Γιανάκου. Η διαφορά μεγαλειώδης όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες παρακάτω. Οι δυο πρώτες αποτελούν έργα της νέας έκθεσης και η τρίτη του 1981. Είναι ζωτικής σημασίας τέτοιου είδους καλλιτέχνες να προφυλάσσουν το μύθο τους, ξαγρυπνώντας (ή σοφότερα αφήνοντας άλλους να το κάνουν) πάνω από τους σπουδαίους καμβάδες τους. Διαφορετικά το μόνο που γεννάται είναι ένα μεγάλο γιατί;
|Γιώργος Ευφραιμίδης