THEATRE / ΘΕΑΤΡΟ
Η μπαλάντα του γέρου ναυτικού @ Φεστιβάλ Αθηνών, Πειραιώς 260
2.5

Ένας ακαταμάχητος παραμυθάς ζωντανεύει στη σκηνή ένα ξεθωριασμένο ποίημα του αγγλικού ρομαντισμού. Η Fiona Shaw (Φιόνα Σο) ερμηνεύει και αισθάνεσαι την ραχοκοκαλιά της να πάλλεται καθώς μυεί τον θεατή σε μια μυσταγωγική θεατρική διαδικασία. Με κάθε της λέξη, μέσα από το έμμετρο ποίημα του Σάμιουελ Κόλεριτζ, πλάθει εικόνες με επικά και μεταφυσικά σκηνικά. Καράβια, ανέμοι και θάλασσες. Η συμμετρική ερμηνεία του χορευτή Daniel Hay-Gordon είναι καθοριστικής σημασίας όπως και η σκηνοθετική καθοδήγηση της Phyllida Lloyd. Δυο γεμάτες ερμηνείες όμως δύσκολα ξεπερνούν ένα χλιαρό και παλιομοδίτικο κείμενο.

Κόντρα στη θεωρία που θέλει την ποίηση μια προσωπική εμπειρία, η διάσημη Ιρλανδή ηθοποιός δηλώνει ότι «η ποίηση είναι ο επίσημος τρόπος για να εκφράσεις ό,τι πραγματικά δεν μπορεί να ειπωθεί». Μεταφέρει λοιπόν στη σκηνή μαζί με την σκηνοθέτιδα Phyllida Lloyd (διάσημη για τα κινηματογραφικά Iron Lady και Mamma mia) ένα ποίημα του Κόλεριτζ. Η ιστορία αφηγείται την στιγμή που ο γέρος ναυτικός «συλλαμβάνει» στο δρόμο για το γαμήλιο γλέντι τον ήρωα του ποιήματος και του εξιστορεί τα επικά και συχνά μεταφυσικά βιώματα του από τη ζωή στα καράβια. Τότε που όλα ξεκίνησαν, όταν σκότωσε ένα άλμπαντρος. Το ποίημα περιέχει όλα τα χαρακτηριστικά του ρομαντικού ρεύματος. Έντονο συγκινησιακό στοιχείο της ανθρώπινης προσωπικότητας, ελεύθερη έκφραση ευαισθησίας, έμφαση και σημασία στην φαντασία και φυσικά μπόλικο θρησκευτικό συναίσθημα. Η ανθρώπινη μοίρα, η πράξη της αμαρτίας και η σοφία της ζωής σε πρώτο πλάνο. Η μετάφραση του Βαγγέλη Αθανασόπουλο ιδιαίτερα γλαφυρή αποτυπώνει περίτεχνα τα παραπάνω. Δυο χρόνια πριν, η παράσταση είχε ανέβει στη Μικρή Επίδαυρο. Δυο χρόνια μετά και μετά το πέρασμα της από Λονδίνο και Νέα Υόρκη, η ολοκληρωμένη (σύμφωνα με το δελτία τύπου) της μορφή παρουσιάστηκε στην αποθήκη της Πειραιώς 260. Κερδίσαμε την εμπειρία του να απολαμβάνεις την ερμηνεία μιας σπουδαίας ηθοποιού. Την λεπτομερή και με υποκριτικό υπόβαθρο χορογραφική προσέγγιση του Daniel Hay-Gordon και το απλών συστατικών θέατρο της Lloyd, όπου δυο κοστούμια, δυο καπέλα, ένα μπαστούνι και ένα πανί δημιουργούν ατμόσφαιρα. Στα συν και οι φωτισμοί των Jean Kalman Mike Gunning. Κι όσο χορτάσαμε από εξαιρετικής ποιότητας υλικά, η αίσθηση που έμεινε, είναι πως πρόκειται για ένα άριστο ανέβασμα εκπαιδευτικού χαρακτήρα, κατάλληλο για σχολεία και οικογενειακές στιγμές.